2012. január 24., kedd

Madách Imre, az ember tragédiája

48-49-es szabadságharc bukása húzódik meg a tragédia eszme kőrében, összefoglalja a szabadságharcot megelőző és követő évtizedek problémáját, foglalkoztatja a nemzet és a haladás kérdése. bár a szabadság harcban nem vesz részt, családi tragédiák érik. hazássága is megromlik, börtönből kiszabadulva el is válnak. világnézetére jelentősen hatottak a korabeli filozófiai irányzatok és tudományos feltevések. pl: Hegel filozófiája : dialektika amely szerint az ellentétes dolgok tartják mozgásban a világot ill. a világ ennek hatására fejlődik. ez a dialektika működteti a történelmi színeket, vezér eszmék tana, mi szerint minden történelmi korszakot egy jelentős eszme irányít. különböző determinisztikus tanok, amelyek szerint a sorsunk előre meghatározott. műfaja drámai költemény. tipikusan romantikus műfaj, emberiség nagy kérdéseire keresi a választ van-e fejlődés a történelemben? van-e értelme az emberi életnek? ha igen micsoda? hogy lehet boldog az ember? Férfi és nő kapcsolata: boldoggá tudják -e tenni egymást ? Egyén és a tömeg viszonya. Műszerkezete: 15 színből áll, amelyikből az első három és a 15. keret szín, biblikus színek. 4-14 történeti színek, keretszínek a kétszintes dráma modelljének megfelelően vetik fel az alapvető kérdéseket. a két világszint közül a túlvilági azaz norma adószintet az úr és Lucifer képviseli. Az e világi azaz norma kővető színeket Ádám és Éve képviseli. Kétszintes drámában a szereplők 1-1 eszmét képviselnek, elvont jellemek, nem fejlődő alakok. történelmi színek szerkezetét egy sajátos dialektika adja. 1-1 színben megvalósul egy eszme , Ádám ebből kiábrándul és evvel az eszmével egy többé kevésbé ellentétes eszme tűnik fel, amely az új szín uralkodó eszméje lesz, így a színek mint ellentétes lánc szemek kapcsolódnak egymásba .

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése